torsdag 2 februari 2012

Svar på era frågor!


Jätteroligt att ni har ställt frågor, nu tänkte jag försöka svara på dom :)

Har du någon hästskötare ? Lite nyfiken som man är :)

svar: Nej jag har ingen hästskötare, jag hade en förut men hon har tyvärr slutat! Däremot har jag en tjej som heter Cissi som kommer och hjälper mig att rida mm någon dag i veckan. Men på tävlingar har jag ingen hästskötare med mig. Men jag kanske kan behöva det nu när jag ska tävla med tre hästar :)

 Har du bra tips hur man ska träna gloppombyten? Hur har du tid och råd att ha så många fina hästar? :)
svar: Jag brukar använda mig av en bom som jag lägger antingen diagonalt (snett igenom) eller på medellinjen, då blir det som ett lite större galoppsprång över bommen och då gör jag hjälpen för byte mitt över bommen samtidigt som jag leder hästen åt det hållet som man vill att den ska vara i. Ett tips är att börja på medellinjen, jag tycker att det är lättast. Man kan även höja upp bommen om det inte räcker till att den ligger på marken. Hoppas det kan fungera för dig också :)

Jag har aldrig betalat mycket pengar för mina hästar, jag försöker att rida upp dom i klasserna själv. Klart jag lägger mycket pengar på hästarna, men inte på inköpspriset!
Jag har mamma, pappa och min bror som väldigt stora sponsorer. Sen bor jag på egen hästgård så jag betalar inte en massa dyra stallhyror :) Tiden tar jag mig ;) Jag gör inte så mycket annat än är i stallet :)
Tack för att du tycker att hästarna är fina!!
Hur lägger du upp dagarna innan en tävling ridmässigt?:)
svar: Det är lite olika beroende på vilken häst det är som ska tävla. Men jag kan ta några exempel :)
Skywalker: Han blir ordentligt markarbetad dagen innan tävling, longering inspänd fungerar också väldigt bra! Brukar försöka hoppa i början på veckan om det är tävling på helgen. Annars försöker jag att rida ut/trimma.. Man vill ha en glad och positiv häst :)

Hop-Zan: Han är ju bara fem år nu, som 4-åring så vilade han dagen innan tävling för att få så mycket energi som möjligt. Vi får se hur jag gör med honom i år, men jag kan tänka mig att det blir en uteritt bara för att han ska få komma ut och röra på sig! Han behöver fortfarande mera motor så jag får spsra på krutet :) Även han hoppar lite i början av veckan.

Bosse: Vet jag inte än eftersom jag precis har köpt honom, men jag kan tänka mig att han behöver trimmas eftersom han är en pigg och busig häst :)

Hoppas du är nöjd med svaren :)

Jätte roligt blogg att läsa! men hur tusan hinner du med allt?:-)


Tack snälla :) Jadu det undrar jag också ibland :) Men jag har turen att kunna jobba natt med sovande jour på, det gör att jag kan hålla på med hästarna på dagarna. Det blir lite stresseig de dagar som jag jobbar, men det funkar! Men jag hinner inte med så mycket annat ;) haha men på sommaren blir det lättare när man kan rida hemma, det tar massor av extra tid att åka till ridhuset dagligen.

Jättekul att det kom lite frågor..

Hoppas att jag fick till svaren bra också.

Kram på er så länge :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar