tisdag 7 februari 2012

Kära lastbil....

Se till att ta oss fram och tillbaka till Västerås i morgon innan du tänker gå sönder igen... Nej skämt och sido. Nu är du åter igen lagad och fixad så det är meningen att du ska rulla ett tag framöver :D

Dagen har som vanligt gått i en rasande fart. Började med att rida en häst i morse. Hovslagaren kom för att sko Blingan! Skönt :) Hon var jätteduktig!

Chester låångt bort..

När jag var klar i stallet stack jag iväg på möte på mitt nya jobb :) Det gick jättebra!!

Kom hem strax efter tre och skulle ta in hästarna - men det saknades två. Hop-Zan och Chester. De fanns ingenstans :o Stressade ut och leta. Nikkie skulle ner och rida på tirk så det brann i knutarna. Hittade de långt ute på en åker borta vid grannen. Hop-Zan kom direkt när jag ropade men inte Chester inte. Han drog åt andra hållet "suck" Gick med Hop-Zan till stallet, gick sen ut för att leta efter Chester. Under tiden hade han sprungit ännu längre bort, men kom emot mig när jag kom och gick. När han kom närmare så sprang han bara förbi mig.
Efter mycket om och men, så fick jag tag i honom. Nikkie hann precis till ridningen som för övrigt gick bra idag. Lite rörigt var det men men.

På väg hemåt i galopp :)
Jag är riktigt trött på att hästarna har sönder hagarna hela tiden :( Nu är det ju ström också. Är det någon som har ett bra tips på hur man får de att stanna kvar i hagen? Har fått för mig att de inte känner strömmen när de har halstäcke på sig. Kan kanske vara så? Det är inte så lätt att få ner stolpar i backen nu!

Nu ska jag åka och hämta lastbilen. I morgon åker vi med tre hästar och tränar för Tomas Torgersen :) Det ska bli roligt!

Hörs imorgon igen!

6 kommentarer:

  1. Bygg järn hagar;)mvh Ewa Jansson

    SvaraRadera
  2. Du har rätt ang halstäckena, dom känner inte srömmen då.

    SvaraRadera
  3. Helt rätt med täcket fick lov att ta av täcket på min då hon rymde hela tiden :(

    SvaraRadera
  4. Är du säker på att de får ström i sig då? Snön brukar ju ställa till d så hästen inte jordar när de går på trån. Även fast d är ström i tråden får de ingen stöt. Hade samma problem m min shire förra vintern. Löste d genom att dra 2 tunna trådar m ca 2 cm mellanrum överst på stolpen.viktigt att trådarna är spända o inte sammankopplade m nån anban tråd el järn o dyl. Sen kopplar du strömkabeln på den övre o jordkabeln på den undre. Då kommer de få en riktig tjotablängare vill jag lova. Min shire har trashat sitt sista staket ;) mvh anna

    SvaraRadera
  5. Jag hade problem med att min rymde jämt för sen byggde vi högre stacket så tråden kommer i deras ögon höjd, då stannade han inne i hage :)

    SvaraRadera
  6. Tack för alla tips :) Jag kan lova att det blir en helrenovering av hagar/el så fort våren kommer och man kan slå ner stolp i marken :)
    Jag vet inte om hästarna får i sig ström men vi människor får iaf kan jag lova ;)

    SvaraRadera