måndag 17 december 2012

Sadlar!


God morgon :)

Jag fick en förfrågan om jag kunde skriva om mina sadlar, och visst kan jag göra det :)

Just nu har jag två sadlar (har precis sålt en sadel)

Jag har en Prestige Meredith D (se bild nedan) Sen har jag en Butetsadel.






Båda sadlarna ligger bra på de flesta hästar, min favorit är butetsadeln (som jag har haft i 8 år) :)

Jag tycker personligen inte att det finns så många likheter mellan dessa sadlar, Meredithsadeln kommer man ganska högt upp över hästen medan i butetsadeln kommer du väldigt nära hästen. Man får ett väldigt bra skänkelläga i meredithsadeln (ni vet ju hur Meredith har sina skänklar) så man sitter väldigt stadigt. Jag upplever att meredithsadeln är jättebra om den ligger på "rätt häst" Jag har en häst i stallet som jag inte alls tycker om att rida med den sadeln, jag känner mig som en nybörjare för att jag får ingen kontakt med hästen. Svårt att förklara ;)

Min dröm är att kunna köpa en till Butetsadel, det blir ju fler och fler hästar i stallet så det blir svårt att få det att räcka till. Om jag köper en till så ska jag ta hjälp av sadelprovare som ser precis vad jag och min häst/hästar behöver.
Om jag ska säga någon nackdel om Butetsadeln så är det att den gärna hamnar i bakvikt på hästarna. Men nu är det enkelt att anpassa när man beställer en ny. Det var inte lika enkelt för åtta år sedan.

Min Butetsadel är utprovad till Zeppolin :) Men som sagt den ligger på de flesta :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar