torsdag 13 oktober 2011

Hoppträning!!

Hej =)

Har tyvärr inte hunnit blogga förrän nu... Det har varit fullt upp..

I tisdags åkte jag hem till Tette för att träna med Walle i två dagar.. Jag hade även med mig Hop-Zan så han skulle slippa stå själv hemma. Han behövde inte träna eftersom han hade tävlat hela helgen, sen har han även tävling på söndag.

Som vanligt var det superbra träningar för Tomas :) Började med att trava och galoppera över bommar för att träna rakriktning, sen hoppade vi serie med fyra hinder, avståndet emellan var lite kort så att hästarna fick jobba med hindren. Walle gjorde det jättebra!! Det är en härlig känsla att rida och hoppa honom nu när han är tillbaka i sin riktiga form igen :) Vi hoppade även en långsida med räcke-räcke kombination 17,5 m till en oxer. Jag tycker att det kan vara svårt att hoppa när det är fyra galoppsprång men det gick riktigt bra!

Dag 2: Vi började med att trava bommar på volt, hästarna skulle vara avspända och söka sig nedåt utan att bli hängande i innertygeln. Sen gick vi över och gjorde detta i galopp men med små hinder (se bild)

Vi hoppade en S-båge med 3 hinder räcke-oxer-räcke, det var fem galoppsprång emellan. Kanske låter lätt men det är det inte.. Det gäller att rida bra vägar och att hästen är följsam.

På båda långsidorna var det olika linjer.. En med tre räcken, 17,5 meter emellan, 4 galoppsprång, den andra räcke-oxer-oxer, 17,5 meter mellan de två första, 14 m mellan de andra.. Alltså 4 respektive 3 galoppsprång. Det kändes riktigt bra =)

Avslutade med att rida en bana över dessa övningar.

Verkligen en superbra träning!! Längtar tills jag ska tillbaka om ett par veckor igen :D

Snodde en bild på mig o Walle från Tettes blogg.



En av övningarna



Trevlig middag på kvällen med: Tette, Björn, Johanna och Malin :)





Jättegod mat på en grekisk resturang



När vi kom tillbaka från ridhuset så red vi ut en sväng.. Jag red på Hop-Zan.

Sen var vi så klart ut och åt på kvällen. Jättemysigt!! Trevlig resturang med väldigt god mat.

Idag har jag varit på marknad med Nikkie, imorgon ska hästarna trimmas igen =) Sen jobb... Mycket jobb den här veckan, nästa vecka blir lugnare..

Kram på er!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar