söndag 23 september 2012

Skywalker :)


Så blev det... Skywalker är nu tillbaka i "familjen" och det känns jättebra!!

Här kommer historien: Som ni alla vet så hamnade jag och Walle i en svacka, jag blev less och kände att jag inte orkade börja om igen.. Vi har ju gjort så otroligt mycket tillsammans så jag trodde väl att vi hade "lessnat" på varandra.. Men riktigt så var det inte med facit i handen.

Jag valde att byta bort honom mot Avelle, det var både på gott och ont.. Jag har ju en förkärlek till ston och trodde att hon skulle passa mig bra. Vi hade bra resultat tillsammans och hon är en supertrevlig häst. Jag gillade henne jättemycket.

Linda har haft både bra och mindre bra resultat på Walle, men det finns en förklaring till allt, även våran "svacka" som inte var någon svacka med facit i handen.

För ca 1,5 år sedan så lekte Walle i hagen och fläkte sig i bak, vilket gjorde att han hoppade in på tre ben.. Jag tog ut min equiterapeut direkt och han hade en rejäl skada i muskeln.. Efter mer än en månads rehabilitering så blev han bättre. Efter två månade så var han helt ok igen.

Jag började att sätta igång honom igen och det kändes bra. Men hemmablind som man lätt blir så såg inte jag att han musklades lite ojämt (alltså han sparade vänster bak där han hade gjort sig illa)

Tiden går.. Han kändes bra, men kanske inte så bra som han hade gjort tidigare.. Men man rider ju på och tror att allt är bra.

Tävlingarna gick bra, jag gick ju ner i klasserna eftersom han hade varit borta ett tag från tävlingsbanorna. Han hade bra resultat!

Sen kom tävlingen i Tierp på Kråkhoppet.. Vi startade en 1.35, han var felfri i fas 1, första hindret i fas 2 var en grön oxer.. Jag glömmer det aldrig!! Jag ville lägga honom lite stort (vilket han aldrig haft problem med tidigare) men han trampar om och hoppar från ett helt omöjligt läge.. Vilket gör att han landar på bakbommen :( Säkerhetsskållorna löser inte ut, han knäcker bommen med sina bakknän! :( Det hör till saken att Skywalker är en jätteförsiktig häst!! Klart att han tog jätteilla vid sig!!

Efter detta har vi legat i typ en bergochdalbana.. Både bra och mindre bra tävlingar.. Men allt har ett svar..

Han har betett sig likadant hos Linda, så hon har varit till veterinär och kollat upp honom.. De hittade en gammal gaffelbandsskada (förmodligen från när han gick omkull) :( Det här innebär en längre vila och då valde vi att byta tillbaka!

Nu är han i mina händer igen och det känns riktigt bra!! Jag vet att jag har en skitbra häst när han blir helt återställd :)

Det som händer nu är att jag har tid på Mälarkliniken redan i veckan, nu ska han gås igenom från topp till tå! Vi måste hitta felet varför han är snebelastad! Jag har fullt förtroende för veterinären som jag har på Mälarkliniken, och efter telefonsamtal med denna så är både han och jag helt övertygad att Skywalker kommer att komma tillbaka som den stjärna han var.

Det var historien om Skywalker!! Han är mer än välkommen tillbaka hit!!

Flyinge glömmer jag aldrig.. Fantastisk tävling på en fantastisk häst!!







2 kommentarer: