tisdag 8 januari 2013

Sir-Doctro


Sir-Doctro "Sirre" "Sören"

f: 2012 e: Indoctro-Scarlette-Ahorn

Uppfödare: Pernilla Dannberg

Ägare: Ewa och Pernilla Dannberg


Sirre som jag kallar honom har stammen som jag alltid har drömt om, jag älskar Indoctro, tycker att han har lämnat superfina avkommor, nu har jag äntligen "skapat" en egen, och med Scarlette som mamma är ju ännu roligare eftersom jag har tävlat henne själv och vet vilken potential hon hade. Men tyvärr så skadade hon sig alldeles för tidigt i sin karriär.

Han är en riktig tuffing, inte rädd för något. Jag har hunnit löshoppa honom några gånger redan och han gjorde det utan problem, väldigt försiktig! Självklart var Scarlette med när vi löshoppade och hon verkligen njöt av att få hoppa lite igen, hon sprang runt runt så han hängde knappt med, hon visste precis vad hon skulle göra :)

Även Sirre verkar bli en lite större häst. Scarlette verkar lämna lite större men ädla hästar. Det är ju precis det man vill ha.

Fördelen med den här krabaten är att jag har haft honom hemma hela tiden hittils (förutom sommarbetet) så han är jättemycket hanterad. Det kommer jag att tjäna mycket på när det ar dax att börja jobba med honom.

Han är van att stå uppbunden på gången, gå i grimma och grimskaft, lyfta hovarna, bli borstad, spola ben. Det är inget som är något problem för honom.
För någon vecka sedan så gjorde han illa sig på ett bakben och då fick vi spruta honom i halsen i sju dagar, men det var inga problem alls. Nu är såret läkt (han är lite tjock i benet fortfarande) men det blir bättre och bättre för varje dag.

Det ska bli riktigt spännande att se vad det blir av honom :)














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar